Australia Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Dana Velde - WaarBenJij.nu Australia Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Dana Velde - WaarBenJij.nu

Australia Sydney

Blijf op de hoogte en volg Dana

08 November 2014 | Australië, Sydney

Australie (Sydney) 8-11-2014
Eindelijk kwamen Dana en tim aan op het vliegveld van Australie. We waren uitgeput 2 nachten slecht geslapen maar goed de enthousiasme spatte er wel af want onze eigen reis begint nu pas echt. Voor de eerste 3 nachten hadden we van te voren in Nederland al een slaapplek geregeld bij het wake up hotel. Hier komen alle beginnende backpackers. In deze 4 dagen hadden we de tijd om op zoek te gaan naar een auto. De eerste dag zijn we binnen gebleven want we voelde ons allebei nogsteeds niet goed en tim begon zich ook weer ziekjes te voelen. Nogsteeds kon ik (Dana) geen hap door me keel krijgen dus ik begon me nu echt slap te voelen. We zijn als eerst 4 uurtjes gaan slapen want we hadden nog wat slaap in te halen. Daarna zijn we op de site gumtree gaan kijken voor een auto. We zagen mooie busjes tussen zitten en we hadden er een paar een mailtje gestuurd. Uiteindelijk bleken deze mensen te ver van Sydney te wonen dus dit ging allemaal niet door.

9-11-2014
De volgende dag vroegen we aan de receptioniste waar we het beste heen konden voor een auto te kopen. Ze Ij dat we het beste naar het plaatsje kingscross konden gaan dat was 3 haltes verder met de trein van de halte Sydney centraal. Beide voelde we ons nogsteeds niet lekker en hadden we niks gegeten maar dit was toch erg belangrijk dus we zijn daar heen gegaan. We hadden wat rond gevraagd en er werd verteld dat in een parkeer garage in de stad op de 2 e verdieping auto's en busjes verkocht werden aan backpackers.We gingen daarheen en toen werd ons verteld dat het alleen doordeweeks was dus we zouden dan morgen terugkomen.

10-11-2014
Dat hebben we ook gedaan en toen bleek alles uitverkocht te zijn omdat het hoogseizoen is voor reizigers. Wij vet balen maar hij vertelde dat er een straat was met allemaal winkels waar ze ook bussen Campers en auto's verkochte. Dus daar gingen we heen. Daar hebben we ook onze auto gekocht. We dachten eerst aan een busje of een campervan. Maar er werkte een Nederlandse gast die ons vertelde dat dat totaal niet handig zou zijn. Omdat wij een jaar gaan reizen in Australie zei hij dat een busje of camper niet handig zou zijn omdat deze auto's sneller stuk zouden gaan omdat ze de heuvels en bergen niet goed aan zouden kunnen. Ook worden er keukentjes ingebouwd. Maar je gaat toch nooit in je camper koken want dan stinkt je hele camper en kleding er naar. Ook zit er een koelkast in maar dat vreet te veel stroom. Hij raadde ons een station wagen aan. Dus dat gingen we ook doen, we wilde van af toen een station wagon. We konden bij hem een kopen voor een goede prijs maar dan moesten we 2 dagen later terug komen en met hem mee naar de garage van het bedrijf. Dus we besloten om nog even verder te kijken. Nog geen 200 meter verderop was een andere zaak. Deze had ook een mooie station wagon te koop met een bed, alle verzekeringen, auto check en campingspullen erbij. Dus deze wilde we hebben. Alleen er kwam al snel een ander probleem. Vanwege blokkering van bank rekening waar zo'n beetje al het spaargeld op stond, konden we pas over een aantal dagen de auto ophalen.

Kingscross 11-11-2014
Nu moesten we ons nog even vermaken in Sydney. We zijn naar kingscross gegaan en we zochten een slaapplek voor de avond. Tot onze verbazing zat zo goed alles vol. Na de 7e hostel hadden ze eindelijk een plaatsje vrij. Alleen dit was voor 1 persoonsbed. We hèbben het maar genomen het is altijd beter dan niets. Dus hier hadden we 2 nachten geslapen in een 1 persoons bed met 4 anderen in een kamer. Het is wel fijn dat in de hostels kookgelegenheden waren. We hebben na 2 maanden eindelijk weer Hollandse stamppot gegeten dat was best lekker. Ik (Dana) was weer beter maar tim nogsteeds niet, we begonnen ons wel een beetje zorgen te maken.

13-11-2014
We konden niet langer dan 2 nachten blijven dus we gingen weer verder op zoek. Dit keer ging het en stuk sneller, de hostel naast onze hostel had plek voor ons. Alleen 2 verschillende kamers. Ik sliep 2 nachten met 3 jongens en tim ook. We hadden allebei hele gezellige kamer genoten. Ik heb met de zuid Afrikaanse kamergenoot muziek gewisseld dus mijn muziek verzameling is nog wat groter geworden.

17-11-2014
Eindelijk konden we de auto kopen.
En dat hebben we gelijk gedaan. We waren de hele dag bezig met de auto op tim zijn naam te zetten. Daarna was ons plan om naar Victoria de stad mildura te gaan. Want we hadden een echtpaar ontmoet in Thailand die in deze stad woonde. Om werk te zoeken mochten we een week bij hun logeren en zouden we dan werk gaan zoeken voor een 2e jaars visum. Dit betekend dat je 88 dagen in een boerderij moet werken. In mildura zijn de meeste wijngaarden. Dus voor werk zouden we daar goed zitten om bijvoorbeeld druiven te gaan plukken. Het bedrijf waar we de auto van gekocht hadden raadde ins aan om eerst een proefrit van 2 dagen te maken om te kijken of de auto het goed doet. Dus wij besloten om naar de bleu mountains te gaan.Dit lag 250 km van Sydney af. Rond 5 uur smiddags gingen we die kant op. Om 9 uur savonds kwamen we aan en hebben we een soep met brood gegeten. Omdat we in de bergen waren was het erg koud snachts en we hadden alleen maar hele dunne slaapzakken. Dus we hadden zo goed als niet geslapen.

18-11-2014
De volgende dag hadden we besloten om meteen warme slaapzakken te kopen en ons bed iets hoger makenzodat we veel spullen onder het bed kwijt Zouden kunnen. Op onze weg terug naar Sydney zagen we big plazas. We zijn maar een soort van praxis of gamma gegaan en we hebben daar houten planken gekocht. We hebben gereedschap in die garage geleend en we hebben bij hun houten balken en planken gekocht. Ook wilde we onze achterbank nog gebruiken als we leuke mensen tegen zouden komen waar we misschien verder mee gaan reizen, konden zij ook achterin zitten.Dus we moesten de houten platen met scharnieren vastmaken zodat we 3 platen tegen elkaar aan zaten. De houten balken hebben we klein gezaagd zodat dat onder het bed kon. Toen dat klaar was kochten we 4 kussen en slaapzakken. Ook kochten we 2 grote plastic opslag dozen. die we onder het bed konden schuiven. In de ene zat onze kleding en de andere onze kook spullen. Dus we lagen deze nacht veel comfortabeler dan de vorige nacht. Het was nu echt een mini huisje geworden.

19-11-2014
Vandaag snel terug naar Sydney en onze auto op tim zijn naam zetten. Hiervoor moesten we eerst terug naar onze eerste hostel om daar papieren te halen waarop bevestigd stond dat we daar geslapen hadden. Dit moest omdat we ergens moeten wonen om deze auto op zijn naam te kunnen zetten. En deze hostel vond het geen probleem om dat als huis op te geven. Dus daarna gingen we naar het kantoor waar we de auto op ons naam te zetten. Heel veel gedoe want er stond geen handtekening op dus we moesten weer terug naar de hostel. Dit alles heeft zo'n beetje de hele dag geduurd en savonds konden we nu ei deling naar mildura. We hadden alleen een kaart van New south Wales en we wisten dat Victoria onder New south Wales zat dus we reden de weg naar het zuiden. We zijn onze eerste kangoeroe al tegengekomen snachts midden op de weg. Helaas hebben we deze aangereden. Gelukkig niet erg hard want tim had hem wel ontweken maar toch kwam hij terecht tegen de zijkant, tegen de lamp. Dus hij heeft het wel overleefd. Er zijn mensen die hun hele leven nog geen kangoeroe hebben aangereden en wij doen dat in de eerste rit in Australie. Rond een uur of 2 snachts kwamen we aan in cooma en daar zijn we illegaal een camping opgegaan en daar onze auto neergezet. Er was natuurlijk niemand waarbij we een plekje konden betalen. Dus we besloten om de volgende dag even langs te gaan om dan alsnog te betalen.

20-11-2014
Ik (Dana) was erg gelukkig want ik heb denk ik bijna een uur lang weze douchen in heerlijke warme douche. Ook hebben we onze afwas goed kunnen wassen. Tim is langs de vrouw gegaan en vertelde dat we hier geslapen hebbe. De vrouw was heel erg dankbaar dat we langs kwamen omdat er genoeg reizigers snachts aankomen en de volgende dag gewoon vertrekken. Het zou normaal 39 dollar kosten maar voor ons was het nu 20 dollar. Nadat we gegeten hadden zette we onze rit voort. We kochten in cooma een map van heel Australie. Nu kwamen we er achter dat we helemaal verkeerd hebben gereden en dat we vanuit Sydney een snelweg naar mildura konden nemen. Want mildura ligt op de grens van New south Wales en Victoria. Dus wij zaten nu in het zuiden en we moesten in het noorden van Victoria zijn. We vonden het niet erg want we hebben nu wel veel in de outback gereden. Ook zijn we door een national park gereden waar we gestopt zijn en stukjes gewandeld hebben. We hebben kangoeroes van dichtbij gezien zonder dat we er een aangereden hebben. We zijn door de bergen gereden waar we de mooiste vogels tegen kwamen. Ook hier hebben we mooie foto's van die we op Facebook gaan zetten. Savonds hebben we op een picknick plek spaghetti gegeten. Binnenkort kopen we 2 gastelletjes erbij want een gasstel is toch net te weinig. Daarna zijn we verder gereden tot ongeveer 3 uur snachts. We hebben toen geslapen op de parkeer plaats voor een camping.

21-11-2014 mildura
Eindelijk kwamen we om 4 uur smiddags aan. Maar omdat we geen internet hadden hadden, hebben we niet kunnen melden dat we deze dag aan kwamen en het nummer dat ze ons gaf was een verkeerd nummer. We hadden het adres dus we dachten we komen gewoon langs. En we hadden 4 dagen terug gezegd dat we er binnenkort aan zouden komen. Ze heette allebei Kim en we noemen de mannelijke Kim ,leggie. Zo word hij vaker genoemd. We belde aan en leggie was als enige thuis. Hij was erg overrompeld maar wel positief verrast. We gingen in de achtertuin zitten en we hebben wat bij gepraat. Om 5 uur kwam Kim thuis maar die had een verjaardagsfeest feest van haar dochter die 27 werd. Dus die was al snel weer weg. Wij hadden savonds en drankje gedaan in de achtertuin en het was erg gezellig.

22-11-2014
Tim heeft hun veranda geverfd en is nu bezig om een kippenhok te maken. We kregen in de middag van hun een rondleiding door mildura. Langs alle wijngaarden en wijn makerijen. Ook zijn we naar de rivier gegaan waar je allemaal red cliffs hebt aan de zijkant. Dit was erg mooi. Savonds hebben we steak gegeten dat eten ze hier zowat elke avond. Erg lekker.

23-11-2014
De dochter van Kim vierde haar verjaardag voor familie in een restaurant.en wij gingen mee. Ze hebben een hele gezellige familie en we waren van harte welkom. Na de verjaardag zijn we mee gegaan naar de zus van Kim die 3 kinderen en 3 honden heeft. Dit was persoonlijk niet helemaal mijn ding maar tim vond het wel super gezellig. Hij is in het zwembad oorlogje gaan spelen met een water pistool. Ik heb een paar biertjes gedronken en de we gingen niet te laat naar bed.

24-11-2014
Tim heeft een deur in de kippenhok gemaakt. En in de middag zijn we langs een boer gegaan die Kim en leggie ons voorstelde om daar te werken. Kim werkt in eenuitzendbureau dus vandaar. We zouden bij deze boerderij dan Chili pepers en eg plant plukken en vervolgens deze inpakken in kartonnen dozen. Dit leek ons een goed idee we kregen 20,5 dollar per uur ieder. Dus dat is zeker niet verkeerd dit zouden we dan ongeveer 8 uur per dag en 6 dagen in de week 3 maanden lang doen. Ook konden we hiermeeeen 2e jaar visum voor krijgen. Dus we waren erg enthousiast en we gingen naar kimhaar uitzendbureU en daar hebben we wat papieren ingevuld. Dus de volgende dag konden we beginnen om6:30 sochtends. Ook had hij een huis voor ons zei hij. Maar dit bleek een kamer in een huis te zijn met andere voor 120 ieder per week. Dus dit zou ons 240 kosten elke week. Wij dachten dat het wel een goed idee was. Dus dit werd vroeg naar bed savonds. Toen we dit vertelde aan Kim en leggie vonden zij dit afzetterij. Ze zeiden dat die prijs veelste hoog is en dat we overal voor veel goedkoper konden krijgen dus ze zeiden ons dat we dat niet moesten doen daar slapen.

25-11-2014
5:30 op om 6:30 te beginnen. Als eerst moesten we Chili pepers plukken. Dit doe je ongeveer 2,5 tot3,5 uur op je knieën in een kas en daarna hebben we een koffie pauze van 5 tot10 minuten. Na de Chili pepers gingen we egg plants plukken ik weet het Nederlandse woord niet dus vandaar. Ik heb in mijn leven nog nooit zo iets zwaars gedaan. Dit doe je ook op je knieën en heb je een tangschaar waarmee je onderin de plant de egg plants knipt. Dit doe je tot een uur of 2 daarna terug naar der schuur waar je d egg plants en chilli's inpakt tot een uur of half zonder pauze. Tm half trek en vroeg. Om een. Pauze wat ook erg normaal is als je zo lang achter elkaar werkt.