Chiang mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Dana Velde - WaarBenJij.nu Chiang mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Dana Velde - WaarBenJij.nu

Chiang mai

Blijf op de hoogte en volg Dana

22 Oktober 2014 | Thailand, Chiang Mai

We kwamen rond 2 uur smiddags aan in chaing mai. We namen van het vliegveld een taxi naar de binnenstad en dan zouden we zelf wel een hostel vinden. Dit hostel koste heel weinig en we kregen er een mooie kamer voor. In totaal zijn we in chaing mai 5 dagen gebleven. De eerste dag hebben we zo als gewoonlijk weer een scooter gehuurd en zijn we richting de bergen gegaan om een mooie waterval te bekijken. Daarna zijn we uiteten geweest.
De volgende dag zzijn we gaan kijken wat voor activiteiten we de rest van de week konder doen. We wilden naar een olifanten verblijf. Maar we waren van te voren al ingelicht dat ze in Thailand niet leuk met olifanten omgingen dus we wilde naar een plek heen gaan waar ze wel lief waren voor de olifanten. Dat kon maar op een plaats in heel Thailand en dat heette de elephant nature park. Hiervan heb ik heel veel foto's op Facebook gezet. Dit is de enige plek waar ze niet op olifanten rijden en niet geslagen worden met stokken.sterker nog ze worden gered van deze mensen. Als ritueel voor dat ze de olifanten als circusclown of vervoersmiddelen worden gebruikt wordn ze in een kleine kooi gezet en geslagen en geprikt. Je ziet de olifanten schreeuwen van de pijn en je ziet overal bloed en heftige wonden. Ze zeggen dat ze dan gewend raken aan de mensen en dat ze dan veel beter luisteren. Olifanten zzijn een van de gevoeligste beesten. Ze hebben van deze mishandelingen de rest van hun leven last van. Dat kun je ook terug zien bij de olifanten die ze gered hebben vandeze mensen. Ze redden de olifanten door ze over te kopen voor 2000 euro. Om deze olifanten verblijf te bezoeken moet je wel veel meer betalen dan een circus olifant te bezoeken of op een olifant te kunnen rijden. Maar het is het waard! Ik zie liever olifanten die gestuurd worden door middel van eten dan door stokken en haken. Er waren ooit 10000 olifanten in Thailand daarvan zijn er nog maar 1500 in Thailand. Daarvan zijn er nog 500 in het wilde en de rest word gebruikt als:
- werkende olifant - bomen slepen in het bos die gekapt zijn.
- de begging olifant - die op straat met zijn slurf mensen aan tikt en vraagt om geld. Ik snap niet waarom maar mensen vinden het geweldig.
- circus olifant - die leren ze tekenen en andere kunstjes
- vervoersmiddel - olifanten die gebruikt worden voor olifanten safari.
Al deze olifanten worden niet goed behandeld. Hier zijn olifanten niet voor gemaakt. Ik leg per stuk uit waarom dit zo slecht is.
- werkende olifant - veelste zwaar werk veelste lange dagen en 7 dagen per week. Deze olifanten worden meestal niet ouder dan 50 terwijl een olifant ongeveer 80 kan worden. Als ze niet aan het werk zijn worden ze vast gebonden aan bomen waarbij ze geen stap kunnen verzetten. Je ziet deze olifanten heen en weer schommelen, ditbetekend dat een olifant gestrest is.
- begging olifant- meestal jonge olifanten die bij hun moeder weg worden gehaald op een hele jonge leeftijd. Dan worden ze elke avond/nacht gebruikt om geld te smeken bij personen op straat. Daarmee verdienen de eigenaren van de kleine olifant heel veel geld me. Een olifant hoort sowieso niet in de stad thuis. Olifanten hebben hele gevoelige poten waarmee ze van de verte iets voelen aankomen. In de stad zijn er te veel indrukken te veel geluid en te veel trillingen. Ook hier zie je de olifant continu heen en weer schommelen omdat hij zo gestresd is van alle indrukken.
- circus olifant- deze olifanten worden gebruikt voor kunstjes. Zoals schilderijen maken en andere soorten trucjes. Zoals jullie begrijpen is dit ook niet op een leuke manier aangeleerd. En ook hier worden ze aan bomen vastgebonden.
- olifant als vervoersmiddel- je zou denken dat een grote olifant makkelijk een aantal mensen kan dragen. Dit is dus niet zo de rug van een olifant is daar niet voor gemaakt deze is bol. Het is dus niet hetzelfde als bij een paard. Alleen op de nek van een olifant kan gereden worden. Daarbij zitten er niet gewoon mensen op de rug van een olifant maar word er een groot zitgebeuren op zijn rug geplaatst waar wel 5 mensen in kunnen zitten. Er zouden maximaal 2 op de rug kunnen zitten zelfs dat is niet goed voor de rug maar 5 kan een olifant niet aan. Maar omdat dit meer geld verdiend word het gewoon gedaan. Plus het gewicht van het zitgebeuren.
Voor alle mensen die naar Thailand gaan en naar het populaire gebied chiang mai zou ik het aan raden om naar elephant nature park toe te gaan. Het kost ongeveer het dubbele dan de andere parken maar het is veel meer waard. Ook kost het veel geld omdat van de toerisme het eten en medicijnen worden betaald. Je gaat ze voeren, wassen en je kan de olifanten van dichtbij bekijken. Ook hebben alle olifanten een kleine aandoening bij het nature park omdat deze olifanten gered zijn omdat ze ziek zijn geweest en niet meer in het wild konden leven maar voornamelijk van de mensen die de olifanten mishandelde. Zo heb je olifanten er tussen zitten waar beide ogen gestoken waren omdat de olifant niet geluisterd zou hebben. En een olifantje van nietes een jaar oud die midden in de stad aan het bedelen was. Deze twee verhalen vond ik het schokkends maar zo heeft iedere olifant daar zijn eige verhaal. Ook os er een olifant die zo erg mishandeld is die zijn achterpoten gebroken heeft en voor eeuwig scheef loopt. En er is een olifant die in een berenklem vastzat en zijn slagtanden afgezaagd werden en zo aan zijn lot overgelaten werden. Als ze deze olifant niet gevonden hadden was hij overleden en nu mist hij een poot maar doet gezellig mee met de rest. Ik kan zo nog wel langer doorgaan maar ik denk dat jullie her wel begrijpen. In totaal zijn er nu 44 olifanten in het park die gered zijn. De vrouw die deze stichting opgericht heeft ziet de olifantenhet allerliefst gewoon in het wild en ze is er mee aan het werk dat de stichting uiteindelijk gemaakt word dat de olifanten de natuur weer in kunnen, alle olifanten in Thailand. De regering zelf steunt ze totaal niet en geeft er niets om. Iedereen mag doen met de olifanten wat ze willen. Deze vrouw zegt dat je als je respect voor de olifanten hebt en ze veel liefde geeft dat ze dat dan terug geven. Zo kun je ook zien hoe dankbaar de olifanten zijn nadat je ze gewassen hebt of nadat je ze eten hebt gegeven. Zij stuurt ze met haar stem, liefde en met eten. Ook heeft zij een groot grond gekocht naast de rivier en een gedeelte in het bos. Zo hebben olifanten echt het gevoel dat ze ook in de wilde natuur zijn. Het heeft me echt ontroerd toen ik zag hoe het ook kon en hoe gelukkig deze olifanten zijn. Ik ben ook in Nepal in chitwan national park geweest en daar werden ze slecht behandeld daar heb ik ook een groot stuk over geschreven in het Nepal chitwan verslag. Iedereen die dit leest en naar Thailand gaat asjeblieft ga naar dit park want je zult er geen spijt van krijgen.
Maar goed dit was even een puntje van aandacht voor de olifanten maar ik ga nu toch verder met het verslag over de stan chaing mai. We hebben heel veel mooie beelden en souveniertjes voor familie en voor ons zelf gekocht. Dit hebben we in een kubieke meter krat opgestuurd naar huis en dit komt in december 2014 aan. Dus dat duurt nog even. Daar zijn we 2 dagen mee bezig geweest. De laatste dag in chaing mai zijn we naar de tijger tempel geweest. We zijn met een tumtum geweest ( soort van taxi). De man in de tuc tuc vroeg of het erg was dat zijn zoom mee mocht die was ziek en vanwege moeders die dit jaar was overleden moest hij mee met het werk van zijn vader. De man zelf zat met tranen in zijn ogen de rest van de rit nadat hij dat ons verteld had. We konden heel goed met het jochie opweg en hij lag lekker te slapen in tim zijn armen. Einde van de rit hebben we dat jochie een speelgoed van de markt gegeven die we de dag ervoor gekocht hadden. Nadat de chauffeur 10 keer dankjewel gezegd te hebben omdat we zo gezellig met zijn zoon omgingen gaven we hem een grote tip omdat hij het wel erg nodig had. Daarna haalde we onze backpacken op en hielden we een taxi aan om naar het dorpje pai te gaan.