India New Dehli/Pushkar - Reisverslag uit Pushkar, India van Dana Velde - WaarBenJij.nu India New Dehli/Pushkar - Reisverslag uit Pushkar, India van Dana Velde - WaarBenJij.nu

India New Dehli/Pushkar

Blijf op de hoogte en volg Dana

24 September 2014 | India, Pushkar

04:00 wakker schrikken van de wekker die afgaat. We hebben om 04:45 afgesproken met de reisleider in de lobby van het hotel. Even snel een kopje thee en oploskoffie en dan naar beneden. We zijn wakker maar gaat allemaal een beetje op automatische piloot. Beneden in de lobby staan onze reisgenoten al klaar en Rajha de reisleider zegt ons dat we over 10 minuten zullen vertrekken naar het trein station. De taxi's arriveren als we allemaal buiten staan te wachten, ik (tim) tik Dana tegen haar arm om haar te wijzen op de twee zwerfhonden die nog slapen op het dak van een geparkeerde auto. We gooien de tassen in de kofferbak van onze taxi en stappen in. Na weer een wilde rit van links naar rechts en voor naar achter, zijn we dan op het treinstation. Er komt een horde heren op onze groep aflopen om hun dienst aan te bieden (tassen en koffers dragen naar het juiste treinstel) na een keer of 20 vriendelijk nee te hebben gezegd begrijp de beste man dat het ons wel gaat lukken. Op het perron stappen we bijna letterlijk over de dakloze mensen die op het station slapen. Ze liggen op de koude tegelvloer en met hun hoofd op de afgetrapte slippers. Een politie agent komt en zegt met een harde strenge stem tegen de dakloze om weg te gaan. Snel staan ze op en maken dat ze wegkomen. Wachten op de trein kijken Dana en ik om ons heen en zien allemaal kleine mannen in zwarte pakjes grote karren heen en weer transporteren, later bleek dit ons ontbijt te zijn. Maar nog steeds wachtend op de trein komen er een aantal mensen onze kant op, ze smeken ons om iets te geven en met een onmenselijk gebaar geven ze aan dat ze honger hebben. Rajha zegt ons niks te geven want als we èèn iemand iets geeft komen ze allemaal en dan kom je niet meer van de daklozen af, we kijken elkaar aan en ik zeg nee tegen de vrouw de aan mijn arm trekt. Je had twee verschillende treinen, een die volgepropt werd met de arme bevolking en een die er uit ziet zoals in Nederland. Tijdens de reis keken tim en ik naar buiten en we zagen de ergste dingen, overal lag vuilnis. Koeien geiten paarden en varkens worden daar neer gezet aan een lijntje van niet eens 1 meter. We zien mensen overal poepen, op de vuilnisbulten en in het weiland. Mensen hebben hun "huisje" gebouwd op vuilnisbulten, ik heb kinderen zien eten van de vuilnisbulten. Dan ben je de stad voorbij en kom je in de landschap gebieden. De boeren daar hebben het geen haar beter het is veelste droog om iets uit het landschap te halen en ook daar zijn de meeste huisjes niet groter dan 4 vierkantemeter. Degene die wel werk hebben en niet dakloos of boer zijn werken minimaal 12 uur per dag voor 6000 rupie wat in nederlandse euros ik denk 75 euro is. ook is India ook niet de plek om heen te gaan als je smetvrees of streng op hygiene bent. Je ruikt overal plas en poep en de uitlaatgassen vind ik zelf het aller ergste. het verkeer is ook belachelijk druk er zijn geen regels in india en iedereen doet wat ie wil. de lijnen en stoplichten betekenen daar niks als iemand er langs wilt moet maar toeteren en dringen. Dat is ook het eerste wat je hoort als je India in komt, alleen maar getoeter. Dit alles is de oorzaak van een te grote overbevolking. Iedereen gaat naar de stad toe op hoop dat ze enigsinds iets van werk kunnen vinden. Het zou een oplossing zijn dat de stad word uitgebreid op het platteland zodat iedereen een slaapplek zou hebben, maar dan is er niet genoeg weide om voedsel te verbouwen. Dit waren dan de eerste 2 dagen pas maar dit was al het ergste wat we in ons leven hebben gezien. We zitten nu in de trein en als het goed is gaan we ook nog wat mooie dingen zien zoals de natuur in india
Het is werkelijk ongelofelijk hoe veel armoede er heerst in India, het land is prachtig maar zodra je in de grote stad komt wemelt het er van de mensen. Zo veel die geen huis hebben, geen baan, geen eten en slapen op de harde stoeptegels op een kartonnen doos die plat gemaakt is.

• 28 September 2014 - 15:30

Jolan Schalekamp:

Wat fijn om wat van jullie te horen. Wat een mooi verslag!! Zulke heftige indrukken....deze ervaringen zullen jullie zeker niet gauw vergeten.Liefs van di mama xx

• 29 September 2014 - 08:31

Alexandra Vis:

Heftig verhaal hoor. Alle oude herinneringen komen weer boven. Ik weet zeker dat de mooie dingen van het land deze ervaringen naar de achtergrond drukken. Ondanks de armoede zijn veel mensen wel gelukkig. Ze weten -helaas- niet beter. Chill ze in Pushkar. Destijds was dat de place to be. Lieve groet Alexandra

• 02 Oktober 2014 - 15:37

Wim:

Mooi verhaal liefie. We hebben het maar goed in ons eigen landje. Wel heftig om daar zo mee geconfronteerd te worden. Geniet van het Chitwan park!!. Kus pa

• 04 Oktober 2014 - 10:46

Monique:

Hallo lieve skatjes,
    Wat een goede beschrijving!!! Jullie maken wat mee zeg. Wat een explosie aan indrukken. Dana: gdv..enz-je-weet-wel zeg haha!
    Nu ff layback?!
    Ik wens jullie heel veel reisplezier. Knuffel, Monique